Phone icon fd6b0c8e3c94090b2d04c4ae2b9e4aa3358eae985699b6f1e8a1e4f606c2ea69
(0432) 66-12-05
(0432) 53-31-86
31 травня – Всесвітній день без тютюну
Image m3id20413

    Всесвітній день без тютюну був заснований державами-членами Всесвітньої організації охорони здоров'я в 1987 р. з метою привертання уваги всього світу до епідемії тютюнопаління і викликаних цією згубною звичкою смертей та захворювань, яким можна запобігти.

    Цей День відзначається 31 травня, і щороку для нього вибирається нова тема, що охоплює широкий спектр заходів, включених в Рамкову конвенцію ВООЗ по боротьбі проти тютюну (РКБТ ВООЗ).

    З нагоди Всесвітнього дня без тютюну 2016 року ВООЗ і Секретаріат Рамкової конвенції ВООЗ по боротьбі проти тютюну закликають усі країни підготуватися до простої (стандартизованою) упаковки тютюнових виробів.

    Проста упаковка є важливою мірою для зниження попиту, оскільки вона робить тютюнові вироби менш привабливими, обмежує використання тютюнової упаковки в цілях реклами і стимулювання продажу тютюну, обмежує використання оманливої упаковки і маркування, та підвищує ефективність попереджень про небезпеки для здоров'я.

    Проста упаковка тютюнових виробів відноситься до заходів, що обмежують або забороняють використання логотипів, кольорів, зображень тютюнових марок або пропагандистської інформації на упаковці, за винятком торгових найменувань і найменувань виробів, зображених стандартним кольором і гарнітурою.

    У Керівних принципах до Статей 11 і 13 Рамкової конвенції ВООЗ по боротьбі проти тютюну (РКБТ ВООЗ) Сторонам рекомендувалося розглянути можливість прийняття простої упаковки.

    Упаковка тютюнових виробів – це своєрідна пересувна реклама, що пропагує вживання тютюнової продукції. Якщо ж позбавити її художнього оздоблення і глянцю, а також усіх елементів оформлення, що вводять в оману, ви отримаєте не що інше, як пачку смертельно небезпечного продукту, який служить причиною смерті приблизно шести мільйонів чоловік в рік і підриває здоров'я набагато більшої кількості людей. Проста упаковка допомагає розкрити сувору правду про тютюнові вироби.

 

Мета використання простої упаковки

    Використання простої (стандартизованою) упаковки припускає запровадження "заходів для обмеження або заборони розміщення на упаковці логотипів, кольорів фірмових зображень або пропагандистської інформації, за винятком торгового найменування і найменування виробу, зображених стандартним кольором і гарнітурою". Керівні принципи здійснення Статті 11 ("Упаковка і маркування тютюнових виробів") і Статті 13 ("Реклама, стимулювання продажу і спонсорство тютюнових виробів") Рамковій конвенції ВООЗ по боротьбі проти тютюну (РКБТ ВООЗ) містять рекомендацію країнам розглянути можливість введення простої упаковки.

 

Використання простої упаковки переслідує наступні цілі:

►        зменшити загальну привабливість тютюнових виробів;

►        позбавити тютюнову упаковку властивої їй функції рекламування і стимулювання продажу;

►        не дати можливості використати такі методи промислового дизайну відносно упаковки, які можуть створити враження, що деякі вироби є менш шкідливими, ніж інші;

►        підвищити помітність і ефективність попереджень про шкоду для здоров'я.

 

   Результати експериментальних досліджень, опитувань і досліджень за участю фокус-груп підтверджують, що використання простої упаковки досягає своїх цілей. Такий висновок підкріплюється трьома систематичними оглядами фактичних даних, отриманих в результаті досліджень, які проводилися після прийняття керівних принципів здійснення Статті 11 і Статті 13 РКБТ ВООЗ.

   Так, наприклад, матеріали проведеного в Австралії дослідження, опубліковані в журналі "BMJ Open", показують, що завдяки використанню простої, а не фірмової упаковки :

•          вірогідність того, що курці хоча б раз на день подумають про відмову від паління або розглядатимуть відмову як пріоритетну життєву мету, зростає на 81%;

•          вірогідність того, що паління сигарет приноситиме їм менше задоволення, зростає на 70%;

•          вірогідність того, що вони думатимуть, що якість їх сигарет погіршилась, зростає на 66%.

Австралія і Європа стали лідерами руху за введення простої упаковки

    В грудні 2012 р. Австралія стала першою у світі країною, що в повному об'ємі здійснила перехід на просту упаковку для тютюнових виробів. Зараз йде процес глобалізації використання простої упаковки. Ірландія, Сполучене Королівство і Франція ухвалили закони про використання простої упаковки з травня 2016 р. Інші європейські країни також добилися значного прогресу у формуванні існуючої політики. Наприклад, в Норвегії і Словенії готуються закони про введення простої упаковки.

 

 

Рекомендації по введенню простої упаковки

    Згідно з рекомендаціями ВООЗ, використання простої упаковки повинне стати частиною комплексного підходу до боротьби проти тютюну, який включає повну заборону на всю рекламу, стимулювання продажу і спонсорство тютюнових виробів, а також передбачає інші заходи відносно упаковки і маркування тютюнових виробів, наприклад, розміщення попереджень про шкода для здоров'я.

   Використання простої упаковки є прийнятною мірою політики для будь-якої країни, яка застосовує комплексний підхід до боротьби проти тютюну. Європейське регіональне бюро ВООЗ підтримує рух за введення простої упаковки, працюючи з країнами на двосторонній основі, а також об'єднуючи зусилля країн-лідерів руху для спільної протидії можливим спробам тютюнової галузі оспорити законність заходів по боротьбі проти тютюну.

    Країни можуть чекати на значний опір використанню простої упаковки з боку тютюнової індустрії, але їм слід бути упевненими в тому, що наявна база фактичних даних повністю виправдовує введення простої упаковки як важливій частини комплексного підходу до боротьби проти тютюну.

 

 

 

 

                                                  31.05.2016                                                           Прес-служба ДОЗ за даними ВООЗ